zaterdag 12 november 2011

7. Vrijheid

Stel dat je mij zou vragen wat ik echt wil, dan is het antwoord: vrijheid. Totale vrijheid. En als ik het jou zou vragen en jij zou iets anders vinden, zou mij dat verrassen.
Maar wat is vrijheid?
Je hoort motorrijders vaak zeggen: wat je ervaart tijdens het motorrijden.
Nudisten ervaren het volgens eigen zeggen ook. Geen motor nodig... en geen kleren. Misschien leuker.
Zweefvliegers! Naakt onder een deltavleugel met een motorhelm op. Dat is pas top.
Of is vrijheid kunnen zeggen wat je wilt? Vrijheid van meningsuiting.
Hele volkeren komen er voor in opstand. Roepend dat de dictator niet langer voldoet krijgen ze een kogel door hun kop. Sterven voor de vrijheid van meningsuiting. Leve het martelaarsdom. Zie de laatste lettergreep.
Maar wat is vrijheid van meningsuiting zonder vrijheid van mening? Je kunt niet eens kiezen om geen mening te hebben. Negentig procent van je gedachten zijn "een mening". Oordelen over van alles en nog wat.
Wie kan zijn gedachten, zijn meningen uitzetten? Let op! Probeer dit niet thuis. De uit-knop voor gedachten is er wel, maar kun je slechts één keer bedienen. Er is alleen een uit-stand. Je kunt er maar beter afblijven. "Uit" komt zo al snel genoeg. Voor mij zit de helft er al ruim op dus ik word me daar langzamerhand bewust van.
Waar is de tijd gebleven? Wat heb ik er mee gedaan?
Gebruikt om allerlei onzinnige meningen te vormen. En geen is waar weet ik nu. Maar ze leiden me nog wel.

Echt vrij zijn is geen vrijheid van meningsuiting, maar vrijheid van mening. Dat is "niet vinden dat alles anders moet". Geen verzet tegen wat is, maar accepteren wat zich aandient.
Niets nieuws overigens. Dat wisten ze vroeger al. In de bijbel staat het. Adam en Eva. Ooit verblijf houdend in het ideale vakantieoord, aten van de vrucht van de boom van kennis van goed en kwaad. Dat vond de campinghouder niet goed en ze werden eruit geknikkerd.
Adam en Eva als symbool voor de mensheid. De enige soort op aarde met voldoende ontwikkelde hersens om in goed en kwaad te denken. Wie dat doet oordeelt, heeft een mening. Dan vlieg je uit de Hof van Eden. Vrij zijn van mening is leven in het paradijs, is ultieme vrijheid.

Maar wie is vrij van mening? Jij niet en ik niet.
Dat ben je als je hoofd leeg is. Zonder gedachten.
Een mooi begin is om je eigen mening niet te serieus te nemen. Het is maar een mening.

Als er stilte is heb ik geen mening. Stilte is waarheid. Stilte is niets.
Wie niets is heeft alles.

En ja..., het is maar een mening.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten